Cipta bahagia dan lupakan kisah silam


☛ Mungkin ramai yang mengalami 'stress' bila selalu dan terlalu mengingati kisah-kisah silam . Pada mereka mungkin hati dan kasih yang telah diberikan pada sesorang itu tidak mampu untuk beralih arah pada 'orang baru' yang hadir dalam hidup mereka . Terlalu menyayangi dan terlalu mencintai boleh membuatkan kita leka dan lalai untuk memandang ke depan yang mana bahagia telah pun sedia menanti .

☛ Tuhan itu Maha Adil . Setiap ujian yang DIA datangkan pada kita semuanya bersebab . Bukan senang untuk mendapatkan ujian dari ALLAH S.W.T kalau kita bukanlah diantara orang-orang yang terpilih . Setiap ujian akan menambahkan lagi pahala sekiranya kita REDHA dengan kehendak dan ketentuan-Nya . Bersabar dan bertawakallah pada ALLAH S.W.T mudah-mudahan setiap penantian akan berakhir dengan kebahagiaan bukan saja didunia tapi juga diakhirat . Amin .

☛ Tentang perasaan , ya ! memang harus diakui bahawa perasaan memainkan peranan dalam kesejahteraan hidup . Bagaimana mahu bergembira jika didalam hati terlalu kecewa ? Hinggakan ada yang berpura-pura gembira sedangkan didalam hatinya menangis , meraung mengenangkan nasib diri . Mungkin ada yang mengatakan 'Sampai bila harus bersabar?' . Kenapa bila sesuatu yang berkait dengan hal keduniaan kita mampu bersabar walau menunggu berminggu , berbulan , bertahun ? Tapi yang berkait dengan Qada` dan Qadar ALLAH S.W.T kita tidak sanggup menunggu walau sehari pun . Sedangkan bila kita bersabar dan menunggu setiap ujian dari Tuhan , kita akan mendapatkan pahala yang boleh menjamin kita untuk ke syurga firdausi .

☛ Usah diikut kata hati andai itu membuatkan kita jauh dari mengingati ALLAH S.W.T . Kenapa ada yang sanggup membunuh diri hanya kerana ditinggalkan kekasih padahal mereka tahu membunuh diri adalah diantara dosa-dosa besar dan orang yang membunuh dirinya akan diazab di akhirat kelak sebagaimana dia membunuh dirinya di dunia sepertimana dijelaskan oleh Nabi S.A.W . Maksudnya: "Sesiapa yang terjun dari bukit membunuh dirinya, dia akan terjun ke dalam neraka jahannam kekal di dalamnya selama-lamanya. Sesiapa yang meminum racun membunuh diri, racun itu akan berada di dalam gengamannya, dia akan menghirup racun itu di dalam neraka jahannam kekal di dalamnya selama-lamanya. Siapa yang membunuh dirinya dengan besi, maka besi itu akan berada dalam gengamannya, dia akan menikamkannya di perutnya di dalam neraka jahannam, kekal di dalamnya selama-lamanya.” (HR al-Bukhari dan Muslim)" . Kerana perasaan yang bercampur baur , terlalu mengikut perasaan dan kata hati dan bila mereka dalam keadaan dilema yang teramat maka syaitan laknattullah mula mencucuk jarumnya pada mereka-mereka itu . Syaitan mula membisikkan kata-kata jahat , mengapi-ngapi umat Nabi Muhammad S.A.W supaya membuat perkara yang boleh menghumban mereka ke dalam api neraka di akhirat kelak .

☛ Katakanlah "Ya Allah aku redha dengan setiap ujian yang kau beri pada aku sekiranya itu yang terbaik untukku" . Sebabnya ? Hanya ALLAH S.W.T yang berhak keatas hidup kita dan sedarlah bahawa setiap perjalanan hidup kita telah pun tertulis sejak azali lagi . Hanya Tuhan saja yang tahu apa yang bakal terjadi pada kita pada masa akan datang kerana Dia lah Tuhan kita ALLAH S.W.T yang satu ! Tiada dua mahupun tiga .

☛ Pada mereka yang mengalami dilema sedemikian , sedarlah , segarkan pemikiran , buka mata hati , jangan kamu menjadi hamba pada syaitan laknattullah ! Kembalilah berjuang dalam meneruskan hidup dan raihlah cinta ALLAH S.W.T . Sesungguhnya cinta pada ALLAH S.W.T tidak akan ada akhirnya . Dan mudah-mudahan ALLAH akan gantikan seseorang yang pernah DIA ambil dari kamu dulu dan DIA gantikan dengan seseorang yang lebih berhak untuk membimbing kamu ke jalan yang diredhai olehNya . Amin .

Tiada ulasan :

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...